Dr. Mercola: Výhody slunečního svitu na holou pokožku

Ve zkratce...

Doporučení zdravotníků vyhýbat se slunci, pokud nejste namazáni opalovacím krémem, zbavují člověka základní potřeby slunečního světla. Jaké výhody pro nás má (bezpečné) vystavování se slunečnímu svitu? Více v článku od dr. Mercoly.
Facebook
Telegram
VK

Originál článku publikován ZDE: 4. června 2022

Analýza Dr. Josepha Mercoly

Stručný přehled

  • Doporučení zdravotníků vyhýbat se slunci, pokud nejste namazáni opalovacím krémem, zbavují člověka základní potřeby slunečního světla.
  • Dr. Paul Saladino, autor knihy „The Carnivore Code“, se zabývá mnoha důvody, proč je sluneční světlo tak důležité, že by se dalo označit za živinu.
  • V reakci na UVA záření se vytváří oxid dusnatý, který vede k rozšíření cév; při působení UVA a UVB záření se v kůži vytvářejí také beta endorfiny.
  • Vystavení UV záření má příznivé účinky na imunitní systém; ovlivňuje diferenciaci buněk a může zlepšit hojení ran.
  • Bylo zjištěno, že u pracovníků pracujících venku je riziko vzniku melanomu kůže nižší než u pracovníků pracujících uvnitř budov; konzumace kyseliny linolové ze semenných olejů může zvyšovat riziko spálení a rakoviny kůže.
  • Klíčem k tomu, abyste získali výhody slunečního záření a zároveň minimalizovali riziko spálení, je postupně si vytvořit to, co Saladino označuje jako sluneční mozol.

Doporučení zdravotníků vyhýbat se slunění, pokud nejste namazáni opalovacím krémem, zbavilo člověka základní potřeby slunečního světla. Dr. Paul Saladino, autor knihy „The Carnivore Code“ (Masožravcův kód), která pojednává o stravování založeném na živočišné výrobě, a moderátor podcastu Fundamental Health, v tomto videu vysvětluje, proč je sluneční světlo tak důležité, že by se dalo označit za živinu.

„Je to zásadní součást našeho vývoje po celou dobu naší existence,“ tvrdí.1 „Sluneční světlo, skutečné sluneční světlo, je nezbytné pro optimální život člověka. Nemůžete být optimálním člověkem bez … dostatečného množství skutečného venkovního ultrafialového infračerveného světla viditelného spektra ze slunce na obloze, když nepoužíváte opalovací krémy.“2

Saladino vysvětluje, že pokud by lidé trávili více času na slunci – ne aby se spálili, ale postupně se vystavovali slunečním paprskům a postupně si zvyšovali toleranci kůže -, pravděpodobně by se snížil výskyt mnoha typů rakoviny, ubylo by úmrtí na kardiovaskulární onemocnění a případů sezónní afektivní poruchy, zatímco u mnoha dalších nemocí, jako je revmatoidní artritida a schizofrenie, by došlo ke zlepšení.3 To je síla slunce.

Míra výskytu rakoviny roste se vzdáleností od rovníku

Když se natíráte opalovacím krémem, abyste „ochránili“ svou pokožku před sluncem, vystavujete své tělo nejen toxickým chemikáliím obsaženým v opalovacím krému, ale také bráníte složitým interakcím, které probíhají mezi ultrafialovým (UV) slunečním zářením a vaší pokožkou.

V reakci na UVA se například vytváří oxid dusnatý, který vede k rozšíření cév.

V kůži se také vytvářejí beta endorfiny, když je vystavena UVA a UVB záření,4 a silné souvislosti s rakovinou lze nalézt v závislosti na poloze vůči rovníku.

„S rostoucí vzdáleností od rovníku,“ říká Saladino, „víme, že s rostoucí vzdáleností od rovníku se zvyšuje výskyt rakoviny tlustého střeva, prsu, slinivky, vaječníků, mozku a ledvin a rakoviny krve – mnohočetného myelomu.“5 Další nemocí, která souvisí s vystavením slunci, je tuberkulóza.6 V roce 1903 byla Nielsu Rybergu Finsenovi udělena Nobelova cena7 za využití sluneční helioterapie neboli vystavení slunečnímu světlu k léčbě nemocí, jako je tuberkulóza.

„Jakmile byly vyvinuty léky proti tuberkulóze, tento typ léčby upadl v nemilost, ale po celém pouštním jihozápadě existovala solária a tyto nemocnice. Chodil jsem na lékařskou fakultu Arizonské univerzity v Tucsonu a některá místa, kde jsem absolvoval stáže, byla dříve nemocnicemi pro pacienty s tuberkulózou, kteří byli umístěni na slunce a došlo u nich k určitému zlepšení nemoci,“ vysvětluje Saladino.8

Vystavení UV záření má také příznivý vliv na imunitní systém. „Ovlivňuje diferenciaci buněk. Může zlepšit hojení ran… Myslím, že mnoho lidí nepřemýšlí o tom, že by své rány vystavili slunci, aby jim pomohlo s hojením, ale slunce pomáhá.“9

Přínosy slunečního záření počínaje vitamínem D a dalších látek

Skutečnost, že vaše kůže produkuje vitamin D v reakci na sluneční záření, je dalším vodítkem, že je prospěšné. Vitamín D zvyšuje vaši schopnost bránit se infekcím i chronickému zánětu a produkuje více než 200 antimikrobiálních peptidů (AMP), z nichž jeden je katelicidin, přirozeně se vyskytující širokospektré antibiotikum.

Antimikrobiální peptid katelicidin neboli CAMP je tvořen imunitními buňkami a buňkami kůže a střev, které působí jako bariéra proti infekci.10 Množství údajů také ukazuje, že hladina vitamínu D silně souvisí se závažností infekce SARS-CoV-2.11 Saladino navštívil kmen Hadza v Africe, který patří k nejlepším dosud žijícím představitelům způsobu života lidí po desítky tisíc let.

Za to, že se u nich nevyskytují chronické nemoci jako v modernizovaných společnostech, vděčí pravidelnému pobytu na slunci a také jejich původní stravě:12

„Existují dobré epidemiologické výzkumy, podle nichž hladiny vitamínu D nad 30 nanogramů na mililitr (ng/ml) byly docela ochranné, a pokud se nad tím zamyslíme evolučně, skupiny jako Hadza a Masajové se vyvíjejí na rovníku. Mají tam linii starou mnoho stovek, tisíců let.

Jejich průměrná hladina vitamínu D se pohybuje kolem 46 až 48 ng/ml, což je podle mého názoru evolučně vhodná hladina, která je pravděpodobně vhodná pro většinu lidí.“

Pro odvrácení infekce a prevenci chronických onemocnění je vhodné, aby se hladina pohybovala mezi 60 a 80 ng/ml, přičemž 40 ng/ml je nejnižší mezní hodnota pro dostatečnou prevenci celé řady onemocnění, včetně rakoviny. Klíčové je získávat vitamin D ze slunce, nikoli z doplňků stravy. Je důležité si uvědomit, že vitamín D není jediným přínosem slunečního záření. Ve skutečnosti je vitamín D více než pravděpodobně biomarkerem nebo náhražkou slunečního záření, které se také složitě podílí na produkci melatoninu.

Pokud se během dne dostatečně vystavujete slunečnímu záření, pronikají sluneční paprsky blízké infračervenému záření hluboko do vašeho těla a aktivují cytochrom c oxidázu, která následně stimuluje produkci melatoninu ve vašich mitochondriích. Vaše mitochondrie produkují ATP, energetickou měnu vašeho těla. Vedlejším produktem této produkce ATP je tvorba reaktivních oxidativních forem (ROS), které jsou zodpovědné za oxidační stres a volné radikály.

Nadměrné množství ROS poškozuje mitochondrie, což přispívá k neoptimálnímu zdravotnímu stavu, k zánětům a chronickým zdravotním potížím, jako je cukrovka, obezita a trombóza (krevní sraženiny). Melatonin však ROS, které poškozují mitochondrie, v podstatě odbourává. Pokud se tedy během dne dostatečně vystavujete slunečnímu záření, vaše mitochondrie se vykoupou v melatoninu, čímž se sníží oxidační stres.13,14

Saladino dodává:15

„Doporučoval bych vám získávat vitamín D ze skutečného slunečního záření, protože skutečné sluneční záření má i další blahodárné účinky – endorfiny, oxid dusnatý, možná i další molekuly cholesterolu, jako je sulfát cholesterolu. Myslím, že ani nechápeme všechny přínosy pobytu na slunci. Existuje tolik asociací se zeměpisnou šířkou, které naznačují, že by to mohlo být hlubší než vitamín D.“

Sluneční světlo může ovlivnit váš mikrobiom

Pro pochopení sluneční energie je dobré si uvědomit, že 39 % slunečního spektra tvoří viditelné světlo. Většinu slunečního spektra, 54,3 %, tvoří infračervené záření,16 které není viditelné, ale spíše pociťované jako teplo. Ultrafialové záření tvoří pouze 6,8 % slunečního spektra a vitamín D se vytváří speciálně v reakci na UVB záření, které je pouze malou částí ultrafialového spektra.

Právě vystavení tomuto plnospektrálnímu světlu přináší největší výhody, z nichž většina je pravděpodobně ještě neznámá. Například melatonin je produkován uvnitř vašich mitochondrií v reakci na blízké infračervené záření, které je součástí infračerveného spektra. Vystavení jinému typu – úzkopásmovému ultrafialovému záření B neboli NB-UVB – vede k dalšímu málo známému přínosu – modulaci lidského střevního mikrobiomu.17

Účastníci studie byli rozděleni do skupin, které v zimě před studií užívaly doplňky vitaminu D, a do skupin, které je neužívaly. Poté byli třikrát během jednoho týdne vystaveni NB-UVB.

Nejenže se v obou skupinách zvýšila hladina vitamínu D, ale vystavení světlu významně zvýšilo alfa a beta diverzitu ve skupině, která vitamín D neužívala, a došlo k obohacení bakterií z několika rodin. Vědci navrhli, že může existovat osa kůže-střevo, která ovlivňuje střevní mikrobiom, a zdá se, že je zprostředkována slunečním světlem:18

„Toto je první studie, která ukazuje, že lidé s nízkou hladinou 25(OH)D v séru vykazují zjevné změny střevního mikrobiomu v reakci na vystavení kůže NB-UVB a zvýšení hladiny 25(OH)D, což naznačuje existenci nové osy kůže-střevo, která by mohla být využita k podpoře střevní homeostázy a zdraví.“

Melanom není vždy rakovina spojená se sluncem

Mnoho lidí si v souvislosti s vystavováním se slunečnímu záření klade otázku, zda se tím nezvyšuje riziko rakoviny kůže. Melanom je považován za nejsmrtelnější formu rakoviny kůže, ale údaje nepotvrzují rozšířenou rétoriku, že je způsoben slunečním zářením.

V jedné studii o venkovních pracovnících a riziku rakoviny kůže v Evropě se ukázalo, že ačkoli byli více vystaveni UV záření během práce i ve volném čase a méně používali opalovací krém ve srovnání s pracovníky uvnitř budov, „nebyly zjištěny žádné signifikantní souvislosti s melanomem.“19 „Toto zjištění je v literatuře mnohokrát potvrzeno,“ řekl Saladino. „Existuje mnoho studií, které naznačují, že k melanomu vede možná více cest, z nichž ne všechny souvisejí se sluncem.“20

V rychlém přehledu publikovaném v časopise The Lancet se rovněž uvádí, že u pracovníků pracujících venku bylo zjištěno nižší riziko melanomu než u pracovníků pracujících uvnitř budov, což „naznačuje, že chronické vystavení slunečnímu záření může mít ochranný účinek“. Rovněž se uvádí, že zatímco některé melanomy vznikají na místech kůže vystavených slunci, jiné se tvoří na místech, která slunce vidí jen zřídka.

„Takže je jasné, že popálení v dětství je špatná věc. Nechcete, aby se to stalo, ale je melanom skutečně rakovina spojená se sluncem? Řekl bych, že ne. Myslím, že existují jasné důkazy, že melanom není vždy spojen se sluncem,“ říká Saladino.21

Melanom v souvislosti s kyselinou linolovou

Saladino poukazuje na studii z roku 1987,22 , během níž byly odebrány vzorky tukové tkáně 100 pacientů s melanomem a 100 lidí bez melanomu a analyzovány na obsah mastných kyselin.

Ve tkáni všech sledovaných osob je nejen zvýšený obsah kyseliny linolové, ale i podíl polynenasycených mastných kyselin (PUFA), který je v tkáni pacientů s melanomem výrazně vyšší. „Nabízí se domněnka, že zvýšená konzumace polynenasycených mastných kyselin ve stravě může mít podíl na etiologii melanomu,“ uzavřeli vědci.23

Kyselina linolová je hlavním tukem obsaženým v polynenasycených tucích omega-6, včetně rostlinných/semenných olejů, a tvoří přibližně 80 % složení tuku v rostlinných olejích. Aby omega-6 tuky nebyly škodlivé, musí být vyváženy omega-3 tuky, ale většina Američanů se takto nestravuje.

Většina omega-6, které lidé konzumují, včetně olejů ze semen, byla poškozena a zoxidována při zpracování. Po oxidaci vznikají oxidované metabolity kyseliny linolové, které jsou mutagenní, karcinogenní, cytotoxické a aterogenní.24 Podle Saladina:25

„Je možné, že zvýšená konzumace kyseliny linolové způsobuje křehkost buněčných membrán, což může vést k oxidačnímu poškození na slunci, které vede k poškození DNA a následně k většímu počtu prekurzorů melanocytárních névů nebo melanomu, nebo by se totéž mohlo dít se skvamózními a bazálními?

Řekl bych, že ano. Zatím to není podloženo literaturou, protože nebyly provedeny žádné studie, které by se tím zabývaly. Potřebujeme mnohem více studií s kyselinou linolovou… Mám velké obavy, že kyselina linolová obsažená v olejích ze semen je jedním z největších faktorů způsobujících chronická onemocnění u lidí.“

Kyselina linolová se nachází prakticky ve všech zpracovaných potravinách, včetně jídel z restaurací, omáček a salátových dresinků, a také ve „zdravých“ potravinách, jako je kuřecí a vepřové maso a některé druhy olivového oleje, takže vyřazení těchto potravin z jídelníčku je dalším krokem ke zdraví.

Vytvořte si solární mozol

Klíčem k tomu, abyste získali výhody slunečního záření a zároveň minimalizovali riziko spálení, není používání opalovacích krémů, které obvykle obsahují chemické látky narušující endokrinní systém, ale spíše vybudování toho, co Saladino nazývá sluneční mozol:26

„Pokud máte světlou pleť, zakryjte se, vystavte se slunci v malém množství, vytvořte si solární mozol… a dostaňte UVA a UVB záření do různých vrstev pokožky. Udělejte tento melanin produkující UVB postupně tmavý a postupně myslete na pobyt na slunci. Jako domácí úkol, který je mým receptem pro vás, se postupně dostávejte na slunce … to je vaše šance si naplnit své sluneční rezervy.

To je vitamín D a další sloučeniny, které se vytvářejí na slunci v kůži a ukládají se v těle, ale děje se tak postupně. Pokud se chystáte být na slunci příliš dlouho na to, abyste se na něm mohli bezpečně zdržovat bez spálení na základě relativního množství melaninu ve vaší kůži, pak se zakryjte.“

Uvědomte si však, že na váš sklon ke spálení má významný vliv i vaše strava. Vysoký příjem kyseliny linolové zvyšuje riziko spálení, zatímco vyřazení olejů ze semen ze stravy výrazně sníží riziko spálení a rakoviny kůže, protože náchylnost k poškození UV zářením je řízena množstvím PUFA ve stravě.

Je to téměř jako ciferník. PUFA ovlivňují, jak rychle se vaše kůže spálí a jak rychle se u vás vyvine rakovina kůže. Saladino upozorňuje, že problematické mohou být také psoraleny, které se nacházejí v některých rostlinných potravinách, jako je celer a pastinák, protože zvyšují citlivost pokožky na sluneční záření. Saladino však zdůrazňuje, že je třeba si z toho odnést toto poselství:27

„Nebojte se slunce, přátelé. Nespalte se, ale nebojte se slunce – dejte si ho na celé tělo, uvidíte, jaké to je… Pokud jste na místě, kde se nemůžete po většinu roku opalovat, buď zvažte přestěhování, nebo bych zvážil solárium, poohlédněte se třeba po soláriu, které má určitou úroveň UVA a UVB, která napodobuje slunce.“

Zdroje a odkazy

Facebook
Telegram
VK

Líbí se Vám překlady?

Jestli jsou pro Vás videa hodnotná a líbí se vám, ocením podporu na chod tohoto projektu. Vím, jak jsou reklamy otravné, proto je zde nechci dávat. Libovolnou částku můžete zaslat na níže uvedené číslo účtu, nebo jednodušeji přes mobilní aplikaci si oskenovat QR kód. Děkuji za Vaši podporu!

Bankovní účet (CZK): 2201583969/2010
Do zprávy příjemce napište prosím: Dar

Pro platby na eurový účet (EUR):
Jméno: David Formánek
IBAN: CZ8520100000002201806894
SWIFT/BIC: FIOBCZPPXXX
Do zprávy příjemce napište prosím: Dar

CZK účet

Náhodný výběr

Diskuze

Jedna odpověď

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odebírejte novinky přímo na email

+ Získáte odkaz ke stažení všech videí. Odhlásit se můžete kdykoliv. Ochrana osobních údajů

Odebírejte novinky přímo na email

+ Získáte odkaz ke stažení všech videí. Odhlásit se můžete kdykoliv. Ochrana osobních údajů

Odebírejte novinky přímo na email

+ Získáte odkaz ke stažení všech videí. Odhlásit se můžete kdykoliv. Ochrana osobních údajů